Guava Juice With Orange

Memetik buah di kebun sendiri adalah hal yang menyenangkan bagi saya. Musim mangga petik mangga, musim rambutan petik rambutan, musim jambu petik jambu. Wah, rasanya rumah saya seperti agrowisata mini yang sejuk.
Bulan Maret ini, pohon jambu biji merah di sebelah timur rumah saya tengah berbuah. Buahnya tak begitu banyak,tetapi cukup bagi keluarga kecil kami yang berjumlah empat orang.
Sahabat pecinta jus buah-buahan, saya tertarik untuk membuat jus jambu merah dengan sedikit campuran buah jeruk. Jambu merah yang manis dipadu dengan rasa jeruk yang sedikit asam, tentu menambah citarasa dan kesegaran aroma minuman ini.

Untuk membuat segelas jus jambu seperti gambar di samping, saya menyiapkan bahan-bahan sebagai berikut :

  • Sebuah jambu merah ukuran sedang, buang bijinya dan potong kecil-kecil
  • Tiga siung jeruk,ambil airnya saja
  • Air dingin 250 cc
  • Gula pasir 2 sendok makan atau sesuai selera
Cara membuat :


  • Masukkan semua bahan ke dalam blender
  • Blender bahan-bahan tersebut hingga hancur dan menjadi jus
  • Tuangkan jus ke dalam gelas, tambahkan es batu bila suka
  • Guava juice with orange siap dihidangkan. 

No comments:

Post a Comment